torsdag 22. januar 2009

Lyrikkens magiske verden!

Da hadde vi fått nok en bloggoppgave! Nå skal vi utrolig nok skrive om det superflotte temaet lyrikk som jeg vil tro alle har sin egen mening om. Men uansett, her kommer min:

Når jeg tenker på ordet "Lyrikk" tenker jeg dikt og sang. Og etter litt søking på wikipedia har jeg funnet ut av at kjennetegnene til en lyrisk tekst skal ha musikalske eller visuelle virkemilder som rim og rytme, det skal være stor nærhet mellom stemmen i teksten og det som omtales, teksten skal være kort og mettet med betydning, og lyriske tekster skal si mye med få ord.
Så for alle dere som ikke visste hva lyrikk var, there you go;)

Vi må også finne et dikt til vår fantastiske blogg, så derfor har jeg funnet et kinesisk dikt. Jeg synes kinesiske dikt er litt mer poetiske enn de europeiske, det ligger så mye bak diktene til kineserne.



Kinesisk dikt, fra 600 f. Kr. Kuan- Tzu

Hvis dine planer gjelder i år,
skal du så korn.
Hvis de gjelder 10 år,
skal du plante et tre.
Hvis de gjelder 100 år,
skal du undervise menneskene.

Sår du korn èn gang,
høster du èn gang.
Planter du et tre,
høster du 10 ganger.
Underviser du menneskene,
høster du 100 ganger.

Hvis du gir en mann fisk,
har han mat den ene gangen.
Hvis du lærer ham å fiske,
har han mat hele livet.

Dette diktet handler altså om at man må se framover i tid og planlegge. Det gjelder å tenke langsiktig og strategisk for å få en god fremtid. Det gjelder ikke bare om å planlegge fremtiden, men også om å hjelpe andre! Hjelper vi andre kan vi også få en bedre verden, ikke bare sitt og glo på problemer, men ta affære og gjør det skikkelig! som det står "Hvis du gir en mann fisk,
har han mat den ene gangen.
Hvis du lærer ham å fiske,
har han mat hele livet." stå ikke bare og glo, men gi noe mer enn den ene fisken, hjelp til SKIKKELIG!
Man kan sørge for flere tusen ting senere! Én person kan være det lille startskuddet til et "gi det videre"-kompleks som kan utvikle seg til å gjelde utrolige arealer.

2 kommentarer:

Vildeee sa...

Morsomt at du har kalt innlegget for "lyrikkens magiske verden"!Det passer godt inn. Bloggen din begynner å bli ordentlig fin, Jens! Keep up the good work eller skal jeg heller si; fortsett det gode arbeidet!

Jensemannen sa...

Takk takk, Vildeee! Jeg synes jeg har blitt betydelig bedre på å skrive blogg, særlig overskriften og tolkningen jeg er veldig stolt av da!;)