torsdag 29. januar 2009

Collide - Skillet






Så for denne uken har vi fått i lekse å analysere nok en lyrisk tekst, men heldigvis skal vi analysere noe vi har mer kjennskap til.

Så sangen jeg har valgt er en sang som jeg har hørt på hver dag de siste ukene, for JEG synes den er heftig bra. Digger intromusikken mens første verset egentlig er litt kjipt. Refrenget i sangen er det som bygger opp hele sangen. Avslutningen i sangen er også litt kul, siden de drøyer den litt for å bygge opp en spenning i sangen.

1. vokalisten i Skillet heter John Cooper som også er bassist. Kona Korey Cooper er gitarist, keybordist og vokalist. Det er også en gitarist i bandet, Ben Kasica, og den nye trommisen er Jen Ledger.

Teksten handler om å være sterk, livets glade gang går opp og ned, og det er når den er nede at man ikke må gi opp! Jeg, vet ikke om dere andre, men blir nesten litt sur på "them" når jeg hører sangen, synes den har et ganske dypt budskap, litt dypere enn jeg klarer å forklare men prøver så godt jeg kan. "Them" tenker jeg på dem som mobber, de som er bad-guys i sangen. Man trenger ikke noen kunnskaper om sangen, andre sanger eller om gruppa, men sangen i seg selv er ment for at alle skal forstå. Den ble også nylig nominert til en Grammy. Det blir brukt mye rim som et virkemiddel, mens siden det er en sang blir det jo brukt mye rim as well. Forholdet mellom sang og tekst er som jeg nevnte tidligere det med gode tider og dårlige tider. Noen ganger går det sakte, som er dårlige dager for da går alt kjempesakte, mens når det går sakte kan det være et tegn på at det går bra for da går tiden som regel fort. Men det kan også være slik at når det går rolig kan det være et tegn på rolige tider, mens det er mer heftig når det er heftige tider.
I og med at den tar opp det med mobbing som jeg forstod det tar den jo opp mobbing som et problem, den beskriver hvordan det føles for de som blir mobbet (we are healing, but it's killing us inside).




We have fallen
We have fallen again tonight
Where do we go from here
When they're tearing down our lives?
When all they want is
When all they want is
For us to live in fear
How long can we hold on?
Can we hold on?
Hold on


There's something deep inside
That keeps my faith alive
When all you can do
Is hide from the fear
That's deep inside of you
Something, something, something
Something, something, something
To hold me close when I don't know
There's something deep inside
That keeps my faith alive


We are healing
But it's killing us inside
Can we take a chance?
When faith and fear collide
We can make it
Step out and take it
We can't live feeling so numb
How long can we hold on?
Can we hold on?
Hold on


There's something deep inside
That keeps my faith alive
When all you can do
Is hide from the fear
That's deep inside of you
Something, something, something
Something, something, something
To hold me close when I don't know
There's something deep inside
That keeps my faith alive
There's something deep inside


That keeps my faith alive
When all you can do
Is hide from the fear
That's deep inside of you
Something, something, something
Something, something, something
To hold me close when I don't know
There's something deep inside
That keeps my faith alive

1 kommentar:

Priya Prasath sa...

Bra skrevet!
Teksten har noe Muse-preg over seg da. Fantastisk sangvalg! Intenst og inntrykksvekkende sang. Har virkelig sansen for denne sangen, må jeg si. Jeg tror du har fått meg til å ville høre på mer av Skillet^^
Jeg er fullstendig enig med deg om at man blir provosert og blir litt sur på "them". Men samtidig blir jeg litt motivert. Sangen sier jo at man ikke skal gi opp, og kjempe videre.
Og det føler jeg er en budskap man absolutt må ta med videre :)