mandag 9. mars 2009

Reklame


Takk og lov for at vi fikk lenger tid på denne ukens blogglekse :D Leksen er at vi må forklare hva reklame er, også skal vi analysere en reklame med litt hjelp fra DENNE siden.


Reklame er å opplyse oss forbrukere om produktet deres, oftet rettet mot en spesiell målgruppe. Man finner reklame overalt, enten om det er på skolen, eller om det er på internett, egentlig over alt.


Denne colareklamen gikk på TV for noen måneder siden. Akkurat når den gikk husker jeg ikke, men jeg ble ihvertfall veldig påvirket av den! Lyrikken synes jeg er ganske fengende, og bruken av bilder synes jeg får fram produktet til Coca Cola på en herlig måte. Jeg blir i hvertfall ganske tørst hver gang jeg ser den, samt alle andre Coca Cola reklamer. Du har jo for eksempel den klassiske julereklamen til Coca Cola, ingen jul uten cola!

Målgruppen for dette produktet er vel rettet mot alle, noe teksten i sangen går ut på. Det var derfor jeg valgte denne reklamen framfor den klassiske julereklamen. Denne får fram at cola er for alle. Hensikten med denne reklamesnutten er å få folk til å bli tørste så de går og kjøper en flaske cola. Det er ikke lovet noe spesielt i reklamen, men de sier at det er for alle. Det de vil er å få oss til å forstå at cola ikke bare er for noen, men for oss alle.

Filmingen i reklamen er ganske godt brukt. De viser ord med bilder, og de bruker for eksempel den samme colaen på begynnelsen når de synger "for de store, for de små," men vinklingen gjør at colaen ser større, eller mindre ut. Dette synes jeg får fram litt av essensen av hvordan en god reklame skal være for meg.

Hun som synger har en fin stemme og fanger meg litt når hun synger, man blir liksom litt sittende å gape når man ser på denne reklamen. Teksten inneholder litt rim, og det gjør den lett å huske. Da husker man jo også reklamen bedre.

Mitt inntrykk av reklamen er at det hadde ikke gjort meg noe om det hadde vært flere av disse litt fengende reklamer som faktisk går på TV og radio. De skaper en hyggelig tilværelse, i likhet med sånne dårlige, kjedelige reklamer som man bare får litt fnatt av å se på. Man skjønner med en gang at det er cola som er produktet, det er ikke sånn man tenker "hmm, hvilken reklame var det igjen?" når man ser en reklame.

Mhhm!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Æsj altså, nå ble jeg tørst!! Det bildet var fristende!! :) fin blogg bærum blærum ;P;P

hilsen fra byen med det beste fotballaget....:)

Jensemannen sa...

Det er helt normalt å bli tørst når man ser den reklamen. Det er jo hele poenget med reklamen.

Hilsen bærum blærum med det ALLER beste fotballaget :)