fredag 20. februar 2009

Thriller - Michael Jackson


Thriller av Michael Jackson i 1982, fra albumet Thriller som er av typen pop, og målgruppen for denne sangen er unge. Sangteksten handler om udyr og monstre i form av zombier, det er en fortelling om en skummel natt. Musikkvideoen handler om monstre og Michael Jackson som blir til et monster og skal ta kjæresten. Men det er egentlig bare jenta som forestiller seg at det er det som skjer. Det begynner med at de ser en skummel film, så skal de gå hjem, og det skjer akkurat det samme med dem som det skjer i filmen. Så det er en helhetlig handlingskurve, der klimakset er når jenta nesten blir tatt.
Det er en blanding av en fortellende video og en lyrisk video. Sangen forteller historien, samtidig som de filmer handlingen.

Sangen forteller hva som skjer, mens bildene viser det. Det ble brukt mye fugleperspektiv i filmen, og mye normalperspektiv for å vise de ulike monstrene og dansen deres.
Vi møter gutten og jenta i den første filmen, vi møter Michael Jackson og jenta i musikkvideoen, alle monstrene, og udyr-Jackson. Det er veldig mørkt når monstrene er der, men når monstrene er borte blir det lysere. Det skaper en veldig dyster og mørk stemning.
Jeg ble veldig oppmerksom på at Michael Jackson hadde mørk hud, men også monstrene. Videoen var veldig lang, og den minte meg mer om en kortfilm, enn en musikkvideo. Videoen gjorde at jeg ville vite hvordan det skulle ende. Jeg synte den var veldig lik en klassisk monsterfilm der monsteret kommer fram ved fullmåne.
Det var helt klart på slutten av 80-tallet, det kan man lett se på klærne til Michael Jackson. Teksten og bildene fungerer veldig bra sammen, og det er på grunn av musikkvideoen at Michael Jackson har blitt så kjent som han har blitt tror nå jeg. Sangen synes jeg er skikkelig kul, men videoen syns jeg egentlig er litt kjip, akkurat som jeg synes om alle musikkvideoer.

Ingen kommentarer: